Symfonie celku

Přednáška profesora T. Colin Campbell Ph.D.

Několik dní přemýšlím, jak pojmu tu 6 hodinovou přednášku o 100 slidech pana profesora Campbella, abych vám jen nepřepsala jednotlivá sdělení a mělo to nějakou hlavu a patu.

Začnu vlastně od konce, kdy se (tuším učitel biochemie) zeptal, jestli má pan profesor nějaké životní motto, kterým se ve svém bádání řídil, a které by vzkázal studentům biochemie. Odpověděl – nezahledět se do detailů a jednotlivostí, vnímat souvislosti a celek.

jednotliveTo je téma, ke kterému se vracím skoro při jakékoliv diskuzi a vrací se k němu v podstatě celé lidstvo. Jednota – provázanost. Vše souvisí se vším, každá akce má reakci. Ať už je to návrat k celostní medicíně nebo, že naše nákupní chování ovlivňuje vesnici v Amazonii, až po hledání motivace právě probíhajícího stěhování národů.

Pan profesor Campbell (81) je biochemik, který svůj život zasvětil výživě a jejím dopadům na lidské zdraví. Zkoumal, co se děje buňce, když do ní vnikne třeba bílkovina nebo glukóza a tak dále. Snažil se vlastně zmapovat všechny možné vlivy výživy na naše buňky – ať už v krvi, orgánech nebo trávicí soustavě a na tvorbu rakovinných buněk. Za svou kariéru provedl více jak 300 studií (ani jednu z nich neplatila korporace, vše z veřejných financí) a napsal několik knih, z nichž nejzásadnější (a v USA také nejprodávanější) je Čínská studie.

Kniha je založená na projektu, který trval 20 let. Cílem bylo zmapovat souvislosti stravy a vzniku rakoviny. A to hned na celém národě – konkrétně v Číně. Více o této celonárodní studii se dozvíte třeba v dokumentu Forks over Knives.

Výběr z přednášky:

Lidstvo již cca 175 let konzumuje nadmíru živočišných bílkovin – proteinů, které způsobují nemoci. Od artritidy přes roztroušenou sklerozu až po rakovinu.

rakovina_01rakovina_02Doporučná denní dávka (RDA) je maximum, co bychom měli přijmout. Průměrný (AVE) konzument je však daleko za ní.

Živočišný protein je karcinogenní a pomáhá vniknutí toxinů do buňky. Toxiny mohou v buňce provést změnu na úrovni DNA.geny_01geny_012 geny_02Proto se často mylně považuje původ rakoviny za genetický, jenže je dokázané, že zdravá komplexní rostlinná strava tyto změny umí nejen zastavit, ale i zvrátit. Tudíž strava ovlivňuje DNA.

Proti toxinům bojují antioxidanty, které ale živočišná strava v celém svém spektru neobsahuje. Živočišný protein zárověň buňku “uzavře”, takže následná snaha rostlinných antioxidantů přijde v niveč. Konzumací živočisné stravy tudíž snižujeme účinek stravy rostlinné, kerá nejenom, že obsahuje vitamíny a antioxidanty, má správný obsah proteinů, ale také je z větší části zásaditá (potraviny se dělí na kyselinotvorné – v kyselém prostředí se daří nemocem, zásadité prostředí je to, čeho chceme dosáhnout).

stravaJak říká profesor Campbell, tělo je symfonie reakcí. Samo si neustále přepočítává kolik procent jaké složky potřebuje jaký orgán. Někdy si vezme 20 %, jindy 100 % složky, kterou mu dodáme a zkombinuje si to pokaždé v jiném, pro něj potřebném poměru.

symfonieNapříklad si nelze myslet, že pro silné kosti je třeba jen vápník. Vše souvisí se vším a k vápníku je třeba i draslík, zinek, fosfor a další vitaminy a minerály. Naopak vápník v kombinaci s živočišným proteinem má opačný účinek a může být příčinou (nejen) osteoporozy.

mliko2 vapnik1 mliko_3Při zkoumání účinků jednotlivých složek, jako jsou třeba vitaminy se ukázalo, že vyjmuté jednotlivě (například jako suplement v tabletě) nejenom, že nefungují, ale dokonce mohou mít až opačný účinek. Viz. betakaroten, který při konzumaci přirozeně ve stravě, kde je kombinován s mnoha dalšími složkami, snižuje procento rakoviny plic u kuřáků až o 19 %, oproti betakarotenu jako suplementu, který naopak zvyšuje procento výskytu rakoviny plic až o 18 % a úmrtnost až o 8 %.

betasuplementySečteno a podtrženo, hlavní výživové problémy současné populace jsou:

  1. vysoký příjem živočišných bílkovin
  2. nadpříjem „oddělených“ látek – suplementů
  3. soustředění se na jednotlivé nutrienty ve víře, že vyřeší jednotlivé problémy

Řešení: celistvá čistě rostlinná strava!

  • Celistvá se myslí tak, že nerafinujeme a neseparujeme jednotlivé složky z celé plodiny. Pan profesor například nepoužívá ani oleje. Konzumuje prostě potraviny, z kterých se oleje lisují (ořechy, avokádo..).
  • Čistě rostlinná nepotěší ani vegetariány, ale za mě osobně je pojem vegetariánství vlastně pasé, není to cíl, je to cesta a tak by to nemuselo mít ani vlastní termín, který svádí ustrnout…

nemociAčkoliv přednáška nebyla o VEGANSKÉ stravě (protože i vegani se můžou ládovat smaženejma hranolkama se sojanézou z rafinovaného oleje – achjo, ale někdy si ji holt dáme! :), objevil se tam slide, který uvádí nevýhody konvenční stravy. A jedna z nich je: zbytečné násilí.

vysledkyVěděla jsem, že je jedno, kudy si kdo z nás k čistě rostlinné stravě najde cestu, jestli skrz zdraví, etiku nebo ekologii. Nakonec všichni vezmeme za své všechny tyto tři hlavní důvody. <3

Nakonec tam padla otázka: Co máme odpovědět lidem, kteří vaše doporučení vyvracejí? Odpověď zní: Zkusili jste to?

A protože prokazatelně měřitelné výsledky hodnot v našem těle se po změně stravy na celistvou, čistě rostlinnou dostaví již za 10 dní, není důvod, to nezkusit!

10 dní „vydrží na salátu“ i řezník Krkovička 🙂

10dni


Poznámky:

  • Soja
    Nebojme se FYTOhormonů, jsou to antioxidanty.
    U proteinů ze soji se (i v 20% dávce) neprokázala tvorba rakoviny.
  • Tofu
    Tofu je vhodné pro přestup z konvenční diety jako náhražka masa,
    je lepší pak jíst prostě soju. 🙂
  • B12
    Suplementovat v případě, že nepěstujeme zeleninu v půdě bohaté na mikroorganismy.
    (viz. můj příspěvek o B12)
  • D
    Suplementovat v případě zjištěného nedostatku. Rozhodně ne, v takové míře, jako doporučuje farmaceutický průmysl. Játra si dělají jeho zásobu a většině populace přes zimu vydrží.
  • Omega 3:6
    V poměru 2 až 3:1
  • RAW
    Si často nahrazují mouku ořechy a přemírou tuků si zvyšují riziko kardiovaskulárních onemocnění. Pozor na to.

Na co se můžeme těšit?

  • Až nakladatelství Svítání vydá český překlad nové knihy pana profesora Campbella o celistvé, čistě rostlinné stravě: WHOLEwhole-ny-times-badge
  • A také až k nám dorazí dokument PLANT PURE NATION, který natočil jeho syn.

P. S.: Tohle je jeho plocha na počítači :))
colin_1

2 replies
  1. Baru
    Baru says:

    Ahoj a ďakujem za tento príspevok….na tvojej fb stránke som sa dozvedela, že prof. Campbell bol na Slovensku a nebyť neskorých nočných hodín, tak z toho sklamania a nešťastia by som krikom asi aj okná rozbila 😀 Strašne ma to štve, že mi takáto udalosť ušla a že som o nej absolútne netušila… Takže, len sa chcem poďakovať aspoň za takýto stručný popis 🙂

    Odpovědět
    • NomNom
      NomNom says:

      Ahoj, viděla jsem tvůj teskný komentář 😉 To mě mrzí, je fakt, že to nebylo nijak dobře sdíleno ani do veg skupin, natož pro širokou veřejnost… Je to opravdu moc milý a hezký člověk. Třeba ještě přijede a nebo to chce letenku do ameriky, tam tipuju, že přednáší častěji. Každopádně myslím, že v knize čínská studie bude vše, co bylo řečeno na té přednášce, takže určitě, kromě zážitku, ti zásadní informace neutekly. 🙂

      Odpovědět

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář